25/05/2025
הרכב החשמלי בקיץ הישראלי: איך שורדים את החום בלי לאבד טווח?
הקיץ הישראלי מביא איתו גלי חום, לחות גבוהה, עומסי תנועה ונסיעות ארוכות - כל אלה עלולים להשפיע על תפקודו של הרכב החשמלי. כיצד ניתן לשמור על הסוללה, על הנוסעים ועל ביצועי הרכב בימי הקיץ הלוהטים?
קיץ בישראל הוא לא משחק ילדים. הטמפרטורות חוצות את ה־40 מעלות, הלחות באזורי החוף שוחקת כל טיפת אנרגיה, והכבישים עמוסים בפקקים. בעונה הזו, גם לרכב החשמלי יש אתגרים משלו: סוללה שדורשת קירור, ירידה ביעילות הטעינה, ושימוש מוגבר במיזוג האוויר.
אז איך מתנהלים נכון עם רכב חשמלי בקיץ הישראלי?
הכנו עבורכם מדריך מקיף שיעזור לשמור על ביצועי הרכב, על בטיחות הנסיעה , ובעיקר על השפיות.
הקיץ, הסוללה והטמפרטורה
חום כבד עשוי להיות מאתגר לא פחות מקור. טמפרטורות גבוהות במיוחד, כמו אלו שנמדדות ביולי-אוגוסט, עשויות להשפיע על אורך חיי הסוללה, ואף להוביל לפעולת קירור מוגברת אשר מפחיתה את טווח הנסיעה.
סוללת הליתיום-יון, כמו זו שברוב הרכבים החשמליים, פועלת ביעילות אופטימלית בטווח של 20 עד 35 מעלות. כאשר הטמפרטורות עוברות את ה-40 מעלות, הרכב משקיע משאבים רבים בקירור עצמי של הסוללה, מה שמוביל לשני אתגרים עיקריים:
- ירידה בטווח הנסיעה - האנרגיה הנצרכת לקירור באה "על חשבון" קילומטרים.
- שחיקת סוללה מואצת - בטווח הארוך, חום קיצוני עלול לפגוע בבריאות הסוללה.
במקרים מסוימים, רכבים עשויים אף להגביל את הביצועים באופן יזום כדי לשמור על טמפרטורת הסוללה.
טעינה בקיץ - אתגר או שגרה?
החום משפיע גם על תהליך הטעינה, ובפרט על טעינה מהירה. כאשר הסוללה חמה מדי, הרכב עשוי: להפחית את קצב הטעינה (לצורך קירור), להאריך את זמן הטעינה או להפעיל קירור נוסף הגורם לרעש, חום סביבתי וצריכת אנרגיה.
לכן, מומלץ:
- להטעין את הרכב בשעות הקרירות, הבוקר המוקדמות או הערב המאוחרות
- להימנע מטעינה מהירה באמצע היום
- להשתמש, עד כמה שאפשר, בעמדות טעינה מוצלות או מקורות
מיזוג אוויר וטווח הנסיעה
בקיץ הישראלי, כמעט ולא יוצאים לנסיעה ללא הפעלת המזגן. אלא שמערכת המיזוג ברכב צורכת לא מעט אנרגיה, ולעיתים מקצרת את טווח הנסיעה בעשרות אחוזים.
מה ניתן לעשות:
- קירור מקדים: הפעלת המזגן כשהרכב עדיין מחובר לחשמל, לפני תחילת נסיעה
- שימוש במיזוג ממוקד: עדיף להשתמש בחימום/קירור מושבים, גם יעיל וגם נעים יותר
- שימוש במצב ECO: מצב נהיגה חסכוני לרוב מפחית גם את עוצמת המיזוג
על מה חשוב להקפיד?
אספנו עבורכם כמה טיפים נוספים וחשובים לנהיגה ברכב חשמלי בתקופת הקיץ הישראלי:
- העדיפו חנייה מקורה, לצורך שמירה על הסוללה, פנים הרכב והמושבים
- הטעינו את הרכב בצורה איטית ומבוקרת, והמעיטו בטעינות מהירות מיותרות
- השאירו את הרכב מחובר לחשמל כשאפשר, לצורך לשמירה על טמפרטורה מאוזנת
- תכננו את הנסיעות בשעות נוחות יותר, מוקדם בבוקר או מאוחר בערב
- השתמשו ב-Waze או ב-Google Maps כדי להימנע מפקקים שמאריכים את השימוש במיזוג
- בדקו את לחץ האוויר בצמיגים לפחות פעם בשבועיים, עדיפות לבדיקה בשעת בוקר. לחץ אוויר תקין, יכול לשפר את יעילות האנרגיה, הבטיחות ונוחות הנסיעה עם הרכב
- בדקו עדכוני תוכנה של היצרן, אשר כוללים לעיתים קרובות אלגוריתמים משופרים לניהול טמפרטורת הסוללה והקירור, במיוחד לתנאי קיץ חמים
- בדקו את הוראות היצרן, כל רכב מתנהג אחרת בתנאי חום