30/06/2025
טעינה ביתית לעומת טעינה ציבורית - מה משתלם יותר?
אחת ההחלטות המרכזיות שצריך לקבל במעבר לרכב חשמלי, היא היכן ואיך להטעין את הרכב. האם עדיף להטעין בבית, בקניון, במקום העבודה, או להסתמך על רשת הטעינה הציבורית ההולכת ומתרחבת? לכל אחת מהאפשרויות יתרונות וחסרונות משלה, והבחירה הנכונה תלויה במידה רבה בצרכים, בהרגלים ובתקציב
בחירה מושכלת בפתרון הטעינה תשפיע לא רק על הכיס, אלא גם על הנוחות היומיומית ועל חווית השימוש ברכב החשמלי. כדי להבין את מכלול השיקולים, נצלול לעומק ההבדלים בין טעינה ביתית לעומת טעינה ציבורית, ונבחן את היתרונות והחסרונות של כל שיטה, במטרה לאפשר לך לקבל את ההחלטה המיטבית עבורך.
עלויות התקנה מול עלויות שימוש שוטפות
טעינה ביתית:
העלות הראשונית הגדולה ביותר היא עמדת הטעינה. העלות כוללת את העמדה ואת התקנתה, שמחירה יכול לנוע בין כמה אלפי שקלים לעשרות אלפי שקלים, תלוי בסוג העמדה (חד-פאזית או תלת-פאזית), בעבודות התשתית הנדרשות, ובאם נדרש שדרוג של לוח החשמל הקיים. לאחר ההתקנה, עלות הטעינה עצמה נמוכה משמעותית ומשלמים עבור החשמל לפי תעריף החשמל הביתי הרגיל, שהוא בדרך כלל נמוך משמעותית מתעריפי הטעינה הציבוריים.
טעינה ציבורית:
אין עלויות ראשוניות בגין עמדת הטעינה. פשוט משלמים על עבור הטעינה בלבד, בכל פעם שמשתמשים בעמדה הציבורית. עלות השימוש לכל קווט"ש גבוהה יותר מאשר טעינה ביתית.
ישנם סוגים שונים של עמדות טעינה ציבוריות: איטית (AC), מהירה (DC) ואולטרה מהירה. ככל שהטעינה מהירה יותר, כך המחיר לכל קווט"ש בדרך כלל יקר יותר. בנוסף, חברות הטעינה השונות מציעות תעריפים שונים, ולעיתים קרובות ישנם דמי מנוי חודשיים עבור תעריפים מוזלים.
נוחות וזמינות
טעינה ביתית:
יתרון עצום של הטעינה הביתית הוא הנוחות. פשוט מחברים את הרכב לעמדת הטעינה כשמגיעים הביתה, ויכולים לישון בשקט בידיעה שהרכב ייטען במהלך הלילה. אין צורך לחפש עמדה פנויה, להמתין בתור, או להיות תלויים בשעות הפעילות של תחנת הטעינה. הרכב תמיד מוכן לנסיעה בבוקר.
טעינה ציבורית:
הזמינות של עמדות הטעינה הציבוריות הולכת ומשתפרת כל הזמן, במיוחד באזורים עירוניים ובצירים ראשיים. יחד עם זאת, עדיין ייתכנו מקרים שבהם צריך לחפש עמדה פנויה, במיוחד בשעות עומס. טעינה ציבורית דורשת תכנון מסוים מראש, במיוחד בנסיעות ארוכות, וכדאי לוודא שיש מספיק עמדות טעינה בדרך או ביעד.
מהירות הטעינה
טעינה ביתית:
רוב עמדות הטעינה הביתיות הן מסוג AC (זרם חילופין) ומספקות טעינה איטית יחסית. עבור רוב המשתמשים, טעינה לילית של 6-8 שעות מספיקה בהחלט כדי למלא את הסוללה. עמדות ביתיות תלת-פאזיות יכולות לספק טעינה מהירה יותר מאשר עמדות חד-פאזיות.
טעינה ציבורית:
רשת הטעינה הציבורית מציעה מגוון רחב של מהירויות טעינה. עמדות AC ציבוריות דומות במהירותן לעמדות ביתיות. לעומת זאת, עמדות DC (זרם ישר) מספקות טעינה מהירה עד מהירה מאוד, שיכולה להטעין את הרכב מ-20% ל-80% בתוך 20-40 דקות בלבד, תלוי בסוג הרכב וביכולות הטעינה שלו.
גמישות ותכנון מול ספונטניות
טעינה ביתית:
מעניקה שליטה מלאה וגמישות מירבית מתי להטעין, באיזו מהירות, ולא צריך להתאים את עצמנו לזמינות או לתעריפים של עמדות ציבוריות.
טעינה ציבורית:
דורשת יותר תכנון ופחות ספונטניות. צריך לקחת בחשבון את מיקומי העמדות, זמינותן, ועלותן. לעומת זאת, היא מאפשרת גמישות בנסיעות ארוכות ומאפשרת לנסוע למקומות שבהם אין אפשרות להטעין בבית.
לסיכום, מי מהן משתלמת יותר?
במרבית המקרים, טעינה ביתית תהיה האפשרות המשתלמת ביותר בטווח הארוך עבור בעלי רכב חשמלי. זאת למרות עלויות ההתקנה הראשוניות. העלות הנמוכה לכל קווט"ש, הנוחות, והגמישות שהיא מציעה הופכות אותה לבחירה המועדפת עבור מי שיכול להתקין עמדת טעינה בביתו.
טעינה ציבורית משלימה את הטעינה הביתית ומהווה פתרון מצוין עבור:
- מי שאין באפשרותו להתקין עמדת טעינה בבית (למשל, דירה ללא חניה פרטית).
- נסיעות ארוכות מחוץ לאזור הטעינה הביתי.
- מקרים שבהם נדרשת טעינה מהירה במיוחד.
ההחלטה הסופית תלויה באורח החיים, בכמות הנסיעות היומית, ובאפשרויות הטעינה הזמינות. שילוב של שתי האפשרויות, עם דגש על טעינה ביתית כפתרון עיקרי, הוא לרוב האפשרות המנצחת עבור מחזיקי הרכב החשמלי.